155 segédigék (Auxiliaries)

Ejtéseikről ld 51

(1) Mi a segédige?

Segédigének tág értelemben az olyan igét szokás tekinteni, amely nem önállóan használatos, hanem egy másik igét "segít" jelentése vagy nyelvtani szerepe kiteljesítésében.
Ilyen nyelvtani szerep lehet a ragozás pótlása: a magyarban például a múlt időt ragszerű toldalékkal, a jövő időt viszont a fog segédigével fejezzük ki:

játszik - játszott, de játszani FOG

Hasonlóképp, a feltételes módot a jelenben ragszerű toldalékkal, a múltban viszont a volna segédigével képezzük:

játszana, de játszott VOLNA

Az angol nyelv segédigék nélkül elképzelhetetlen . Míg a magyarban ugyanis kiterjedt igeragozási rendszer van, az angol ige - mint szó - csak öt alakkal rendelkezik

ld 68.

Részben további alakok létrehozására, részben pedig egyéb fontos nyelvtani szerepek betöltésére szolgál a kiterjedt segédigerendszer. Ha például arra volnánk kíváncsiak, hogyan kell mondani angolul, hogy 'énekelhet', a magyar-angol szótárban csak az 'énekel' szót találnánk meg: a '-hat'/'-het' képzős változatot nem találnánk, de nem szerepel a
'-hat'/'-het' képző sem a h betűnél. Ha mégis szerepelne, külön szó lenne megadva: a can segédige, amely azt jelenti: 'lehetősége van', 'tud, képes'; vagy a may segédige, melynek jelentése: 'szabad', vagy 'lehet'.

 

(2) Az angol segédigék funkciói

Az angol állítmány legtöbbször nem egyetlen ige, hanem igecsoport, amely egy vagy több segédigéből és egy főigéből áll.

 

alany

SEGÉDIGE

FŐIGE

EGYÉB

(a)

I

have

talked

to him            Már beszéltem vele

(b)

The guests

were

treated

well                Jól bántak a vendégekkel

(c)

They

were

waiting

outside           Odakint várakoztak

(d)

The maths teacher

didn't

like

me                  A matektanár nem kedvelt

(e)

You

can't

talk

like that         Nem beszélhetsz így

(f)

We

must

find

Tim                Meg kell keresnünk Timet


A fenti (a) - (f) mondatokban egy-egy segédigéből és egy-egy főigéből álló igecsoport az állítmány. Az (a)-ban a have a múltjelent jelzi; a (b)-ben a were a passzív alak alkotórésze; a (c)-ben a were az inges múlt alkotórésze; a (d)-ben a did a tagadás miatt szerepel; az (e)-ben a can a magyar '-hat'/'-het'-nek megfelelő segédige, de egyben tagadó funkciót is ellát; míg az (f)-ben a must a 'kell'-nek felel meg. A főigék, amelyek a segédigéket követik, szótári jelentésüket adják a mondathoz.
A segédigék tehát több szempontból "segédkeznek" a főigéknek: velük fejezzük ki a tagadást (ld 173) és a kérdést

(ld 89), velük képezzük az igeidők nagy részét (ld 70), segédigéket használunk a passzív mondatokban (ld 138), valamint segédigékkel fejezhetjük ki az olyan jelentéseket, mint a kötelesség (must), a lehetőség (can, may, might, stb.).
A segédigéken belül két csoportot különböztetünk meg: az elsőbe a do, a be és a have tartozik; a másodikba az egyalakú segédigék (can, could, stb.).

 

(3) Az angol segédigék közös tulajdonságai

(a) Valamennyi segédige betöltheti a funkcióige szerepét. Ez elsősorban azt jelenti, hogy kérdésben az alany elé kerülhet, tagadásban pedig közvetlenül utána áll a not szó, gyakran vele összeolvadva:

Have you talked to him yet?
I haven't [= have not]talked to him yet

Erről bővebben, valamint a funkcióige további tulajdonságairól

ld 46

Megjegyzés: A segédige és a funkcióige közti átfedés csak részleges: mindegyik segédige lehet funkcióige, de nem mindig. Ha az igei kifejezésben egyszerre több segédige szerepel, akkor csak az első - példánkban a might, a have és a be közül csak a may - lehet funkcióige:

MIGHT she HAVE BEEN injured?

 

Az átfedés másik hiányossága: nem minden funkcióige segédige. A be ige ugyanis funkcióige szerepű akkor is, ha nem segédigeként használjuk, hanem ő a mondat egyetlen igéje:

Were they policemen?
You aren't very kind
Laura wasn't in love with me

ld 10

(b) A segédigék önmagukban általában nem állnak, csak másik igével - a főigével - együtt. Ha mégis egyedül állnak, akkor mindig egy korábban említett teljes igei kifejezést helyettesítenek. Például az I can kifejezés csak úgy hangozhat el ige nélkül, ha azt megelőzte egy másik, amelyben főige is szerepelt:

Laura is too young, so she can't use the camcorder yet, but I can

 

(A második can tehát valójában ahelyett áll, hogy can use it.)

A főige nélküli segédigékről

ld 24, 38, 153, 191

(4) A do, a be és a have

(a) A do segédigeként csak"ragozott" alakban fordulhat elő (do/does/did és ezek tagadó alakjai), tehát igenévi és inges alakja nincs. Az alapjelenben (ld 4) és alapmúltban (ld 5) a kérdés, a tagadás és számos egyéb "művelet" elvégzésében működik közre.

Why do you always ring twice?
Watson didn't find the footprints

ld 26

(b) A be-nek két alapvető segédigei funkciója van:

- A főige inges alakjával együtt használjuk az inges igeidők és az inges

igenevek képzésére:

She was counting her money when I arrived
Michael seems to be spending too much on vodka

ld 68, 78, 79, 80, 81

- A főige 3. alakjával együtt használjuk a passzív szerkezetek képzésére:

The money was never counted before the shop was closed

ld 136

- A kétféle be segédige egyszerre is használható:

The money was being counted when the lights went out

 

(c) A have-et a múltjelen és a múltimúlt, valamint a have-es igenév képzésére használjuk:

I have never earned enough money

ld 124

Wilma had finished counting the money when the robbers came

ld 123

She should have hidden some of the money

ld 57

A have segédigét szokás a befejezettség (angolul perfect aspect) kifejező eszközének tekinteni. Ez a megnevezés olykor félrevezető lehet, mivel a have-es igeszerkezet nem mindig befejezett cselekvésre utal.

 

Megjegyzés

A do, a be és a have nemcsak segédigék, hanem főigék is lehetnek. A do-ra és a have-re ilyenkor az alap-időkben do-val kérdezünk, és do-val tagadjuk őket; ők maguk tehát ilyenkor nem segédigék, hiszen segédigére szorulnak. A be viszont főigeként sem szorul rá a do-ra.

Why DON'T YOU DO something useful for a change?

ld 25

I DON'T HAVE lunch at home  

ld 55, 56

She ISN'T at home  

ld 10

(5) Egyalakú segédigék

bővebben ld 28

Egyalakú segédigék az alábbiak (az alattuk feltüntetett szám a róluk szóló szócikkre utal):

 

can,

could,

may,

might,

must,

need,

ought (to),

shall,

should,

will,

would

ld

16

18

98

112

119

128

137

159

160

203

204

 

E segédigék abban különböznek az előző csoporttól és a főigéktől, hogy:

- Csak egy alakjuk van: nincs to-igenévi és pőreigenévi alakjuk; egyes szám 3. személyben nem kapnak -s ragot; nincs inges alakjuk; nincs múltidejű alakjuk;

- Nemcsak nyelvtani szerepük van, hanem szótári jelentésük is, s ez rendszerint más szavakkal körül is írható. A can pl. jelentheti ezt: be able to.

 

Az egyalakú segédigék egymással soha nem kapcsolódhatnak, tehát közülük egyszerre csak egy szerepelhet az igei kifejezésben. A 'fogok tudni jönni' ezért nem lehet: will can come; a második segédige helyett körülíró kifejezést kell használnunk: I will be able to come.

(Az egyalakú segédigékhez hasonló jelentésű és a helyettesítő szerepű segédigefélékről és segédigepótlókról

ld 156, 157).

Ugyanúgy, ahogy a funkcióige szerepű be és have, az egyalakú segédigék is a do funkcióige nélkül képezik kérdő és tagadó alakjukat:

(You can go)
Can I go ?

You can't go, I'm afraid

 

Az egyalakú segédigét pőreigenév követi; ez alól az egyetlen kivétel az ought, amely után to-igenév áll. Ezért sokszor ought to-ként is említik:

We ought TO go now = We should go now 

 

(6) A segédigék kapcsolódási lehetőségei

A have, a kétféle be és az egyalakú segédigék valamelyike együttesen is előfordulhat az igei kifejezésben egy főigével együtt. Ilyenkor a segédigék sorrendje kötött.
Az alábbi táblázat azokat a lehetőségeket tartalmazza, amikor kettő vagy annál több segédige fordul elő egy igei kifejezésben. A ritkán használatos szerkezetek apró betűvel szerepelnek:

 

(alany)

egyalakú

"perfekt"

ingesítő

passzív

főige

(tárgy)

 

segédige

Have

be

be

 

 

(It)

should

have

BEen

BEing

built

 

(It)

should

 

be

being

built

 

(It)

should

have

 

BEen

built

 

(He/They)

should

have

BEen

 

building

(it)

(He/They)

should

have

 

 

built

(it)

(He/They)

should

 

be

 

building

(it)

(It)

should

 

 

be

built

 

(It)

 

has/had

BEen

BEing

built

 

(It)

 

has/had

 

BEen

built

 

(He/They)

 

have/has/had

BEen

 

building

(it)

(It)

 

 

am/is/are/

being

built